“Hakkaa päälle!”

Nokian Hakkapeliitta lastik teknolojisi ve güvenlikte bir öncüdür

Nokian Hakkapeliitta'nın 80 yıllık, daha iyi kış lastiği teknolojisi macerası yüzlerce yeniliği ve inanılmaz dünya rekorlarını içermiştir. Nokian Tyres, kış lastikleri her yerde zorlu kış koşullarına güvenlik katan, dünyanın en kuzeyinden gelen lastik üreticisidir.

Dünyanın ilk kış lastiği Kelirengas, 1934'te Finlandiya'da icat edildi ve oluklu sırt, kamyonların kış koşullarına dayanmasına yardımcı oldu. Devrim yaratan icat, aracı yolda tutan kar zinciri ihtiyacını ortadan kaldırdı. Kış lastiğinin, bugün Nokian Tyres olarak bilinen, 1936'da binek otomobiller için ilk kış lastiğini de geliştirmiş olan Suomen Gummitehdas şirketinin harika bir icadı olduğu kanıtlanmış oldu.

Yeni lastiğe “Lumi-Hakkapeliitta” (Kar Hakkapeliitta'sı) adı verildi gelecekteki Nokian Hakkapeliitta kış lastiklerinin yolunu açmış oldu. Lastik, adını efsanevi Finlandiyalı süvari Hakkapeliittalardan aldı.

Monte Carlo'da uluslararası onay

1950'de, artan trafik hacmi yüzünden yollar sürülmüştü, bu da yol yüzeylerini pürüzsüz ve buzlu hale getirdi. Kış lastiklerinin tutuşunu iyileştirme çabaları, metal manşonla donatılmış kauçuk astarları, seramik parçalı sırt bileşiklerini ve sırta takılı çeşitli metalik kızak tapalarını içeriyordu.

Şirket nihayet 1961'de, Hakkapeliitta kış lastiğini, kauçuk teknisyeni Veikko Ryhönen'in sahip olduğu Kometa çivisi ve çivili lastik patentiyle birleştirerek çığır açtı. İcat, sert metal çivinin buzu tutuşuyla lastiğin kendisinin karı tutuşunu bir araya getirdi.

Çivili lastiklerin mükemmel tutuşu, 1950 ve 1960'lardaki efsanevi Monte Carlo rallilerinde dünya çapında ilgi çekti. Özellikle, çivili Kometa-Hakkapeliitta lastiği karlı ve buzlu dağ yollarında başı çekti. Yenilik hızla uluslararası ün kazandı.

1970'lerde, şirket çivili Nokian Hakkapeliitta'nın yanı sıra çivisiz bir kış lastiği üretti. Bu, ağabeyinin daha sessiz bir alternatifi oldu. Tutuş özellikleri, güçlü, yarıklı sırt desenine ve yenilikçi kauçuk bir bileşene dayanmaktaydı.

Nokian Hakkapeliitta'lar zorlu kış koşulları için tasarlanmıştır

Ödünsüz geliştirme çalışmaları, Nokian Tyres'ın uluslararası büyümesini ve kış lastiklerinin tüm dünyada kullanılmasını sağladı. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra, Nokian Hakkapeliitta lastiklerinin üretim hacmi 20.000'di ancak bugün, 700 milyondan fazla kış lastiğinin, sürücülere, kış koşulları altında hedef konumlarına güvenli şekilde ulaşmalarına yardı ettiğini tahmin etmekteyiz. Avrupa'da kış lastiği yasalarının benimsenmesi, kış lastiği sayısını arttırdı.

Nokian Hakkapeliitta kış lastikleri, Kuzey ülkelerine ek olarak, Avrupa'nın geri kalanında, Kuzey Amerika'da, Rusya'da ve sürücülerin kış aylarında zorlu koşullarla yüzleştiği her yerde kullanılıyor.

En iyi kış lastikleri ve ileriye dönük yaklaşım

Nokian Hakkapeliitta ürün ailesi, binek otomobiller, kamyonetler ve SUV'ler için çivili ve çivisiz kış lastiklerini içerir. Sonuncusu, lastik pazarındaki en hızlı büyüyen ürün segmentidir. Şirket, kamyonlar, tekerlekli yükleyiciler ve traktörler için özel ürünler de geliştirmiştir.

Çivili Hakkapeliitta 8 2013'te piyasaya sürüldü ve en yeni lastik teknolojisi, sürüş konforuyla güvenliği bir araya getirdi. Yeni çivi teknolojisi, azalan yakıt tüketimi ve daha yumuşak yol teması sundu, bunlar büyük ilgiyle karşılandı. 2013'te, Nokian Tyres test sürücüsü 335,713 km/saat ile buzda en hızlı otomobil alanında inanılmaz bir dünya rekoru kırınca, Hakkapeliitta 8 aşırı koşullar altında test edilmiş de oldu. 

2015'te, iki yıl sonra, Nokian Tyres, AB lastik etiketine göre dünyanın en iyi A sınıfı yakıt tasarrufu derecesine sahip ilk kış lastiği olan Nokian Hakkapeliitta R2'yi piyasaya sürdü. Modern çivisiz lastiğin 155/70R19 84Q boyutu, özellikle BMW'nin i3 elektrikli otomobilleri için tasarlanmıştır. Çivisiz lastik, geleceğin, yüksek performans ve güvenlik, talepkâr Kuzey kış koşullarında ekonomik sürüş sağlayan lastik teknolojisini temsil eder.

Hakkapeliitta – Hakkaa päälle!

Hakkapeliitta adının geçmişi hakkında birkaç hikaye vardır. 17. yüzyılda İsveç ordusunda görev yapan Finlandiyalı süvarilere Hakkapeliittalar adı veriliyordu. Süvariler, ileri yönelirken, efsanevi savaş marşları “Hakkaa päälle!”yi (Onları keselim!) bağırarak söylerlerdi. Benzer biçimde, Nokian Hakkapeliitta kış lastiği 80 yılı aşkın süredir zorlu yol koşullarıyla savaşmaktadır.

Nokian Hakkapeliitta kış lastiklerinin yolculuğundaki önemli olaylar:

1934 “Kelirengas”, dünyanın ilk kış lastiği.
1936 Efsanevi Hakkapeliitta kış lastiği doğdu.
1961 Çivili olarak tasarlanan ilk kış lastiği Kometa-Hakkapeliitta.
1986 Kuzey Kutup Dairesi'nin kuzeyindeki Finlandiya Laponya'sındaki Ivalo kentinde Özel Test Merkezini.
1995 Nokian Eco Stud Sistemi.
2013 - Yeni nesil Hakkapeliitta kış lastikleri. Nokian Hakkapeliitta 8 çivili ve Nokian Hakkapeliitta R2 çivisiz lastikler.
2013 Buz üzerinde en hızlısı. Buz üzerinde en hızlı otomobil yeni dünya rekoru Nokian Hakkapeliitta 8 ile 335,71 km/saat (208,60 mph) ile kırıldı.
2014 - Hakkapeliitta kış lastiği ailesi genişliyor. Nokian Hakkapeliitta 8 SUV çivili ve Nokian Hakkapeliitta C3 ile Nokian Hakkapeliitta CR3 kamyonet lastikleri.
2014 - Dünyanın ilk içe çekilebilir çivili kış lastiği. Nokian Hakkapeliitta konsept lastik.
2014 Yeni Nokian Hakkapeliitta R2 – Dünyanın A sınıfı yuvarlama direnç derecesine sahip elektrikli otomobilleri için kış lastiği.
2015 Nokian Hakkapeliitta R2. Dünyanın en iyi enerji verimli kış lastiği. 2016 Yılı, Yılın Lastik Teknolojisi (The Tire Technology of the Year 2016) ödülü.
2016 Nokian Hakkapeliitta'nın 80. yıl dönümü. Kuzey'de doğdu, geliştirildi ve test edildi.

Daha fazla bilgi:

Heikki Liimatainen, Yardımcı Doçent, D.Sc., Ulaştırma Araştırma Merkezi Verne, Tampere Teknoloji Üniversitesi, tel. +358 408490320, heikki.liimatainen@tut.fi, Fin İklim Değişikliği Paneli Üyesi: www.ilmastopaneeli.fi/fi/in-english/

Robert Hansson, Araç Dinamiği ve Aktif Güvenlik Merkezi Müdürü, Volvo Car Corporation

Juha Pirhonen, Nokian Tyres Araştırma ve Geliştirme Başkan Yardımcısı, tel. +358 10 4017708, juha.pirhonen@nokiantyres.com

Ulaştırma Araştırma Merkezi Verne
www.tut.fi/verne

Volvo Otomobilleri

Concept 26 ‒ Otomotiv özgürlüğünün yeni Simgesini Sunar
http://www.volvocars.com/intl/about/our-innovation-brands/intellisafe/intellisafe-autopilot/C26

Akıllı güvenli otomatik pilot
www.volvocars.com/autopilot