FacebookInstagramLinkedInmenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube

İşte kış lastiği bu şekilde, dünyanın ilk kış lastiği son teknoloji çivisiz kış lastikleri ile karşılaştırılarak değişti

Yaklaşık 80 yıl önce, sürücüler dünyanın ilk kış lastiklerini aldı. Nokian Tyres tarafından geliştirilen ve üretilen “Kelirengas”, zamanın en önemli ürünüydü - en karlı yollara tırmanabilen sert sırtlı ilk lastikti. Ama zamanının bu eşsiz ürünü, modern, çivisiz bir kış lastiğiyle nasıl örtüşüyor? Kelirengas'ı, birden çok testin galibi Nokian Hakkapeliitta R2 ile karşılaştırdık.

Suomen Gummitehdas tarafından 1934'te tanıtılan dünyanın ilk kış lastiği, Kuzey kış yollarında bir devrim yarattı. O zamandan önce, dar ve karlı yollarda kullanılan lastikler çoğunlukla yaz lastiklerini andırıyordu. Karla kaplı bir tepenin dibine gelindiğinde, sürücü hantal kar zincirleri yüklemek için araçtan çıkmak zorundaydı. Yeni kış lastiği Kelirengas (“Hava Durumu Lastiği”) olarak adlandırıldı, çünkü kış yollarında ilk kez yeni bir yol tutuşuna yol açan sert bir sırt deseni vardı.

– Kelirengas, kamyonların kalın karda hareket etmelerini sağlamak için geliştirildi. "Lastiğin enine sırt deseni, bir pistmiş gibi kara saplanıyordu, bu da yokuş yukarı karlı zeminde tırmanışı çok daha kolay hale getiriyordu," Nokian Tyres Teknik Müşteri Hizmetleri Yöneticisi Matti Morri.

Günümüzde, tek başına karda çekiş, bir lastik için yeterli değildir. Yolların sürülmesi başladığından, buzlu hale geldiler ve kış lastiğinden daha fazla şey beklenilmeye başlandı. Kelirengas'ı modern ikinci kuzeni Nokian Hakkapeliitta R2 ile karşılaştırınca, sırt bileşiğindeki ve tek başına desendeki değişikliklerin çok büyük olduğunu görebiliriz.

– Modern lastikler, çekişe ek olarak iyi bir yanal tutuşa da sahip olmalıdır. Morri'ye göre, Nokian Hakkapeliitta R2'nin simetrik, ok şeklindeki deseni, derin karda kendini temizliyor ve buz ve çamurda iyi bir tutuşa sahip.

"Modern lastikler, çekişe ek olarak iyi bir yanal tutuşa da sahip olmalıdır. Morri'ye göre, Nokian Hakkapeliitta R2'nin simetrik, ok şeklindeki deseni, derin karda kendini temizliyor ve buz ve çamurda iyi bir tutuşa sahip."
Matti Morri, Nokian Tyres Teknik Müşteri Hizmetleri Yöneticisi

Düzinelerce yeni hammadde

Kelirengas zamanına göre benzersiz bir ürün olsa da, sırt deseni anlamında modern standartlara göre yalnızca bir kış lastiğidir. Kelirengas, yaz lastiklerine benzer, çok sert kauçuk bir bileşik kullanmıştır, bu da tutuşun yalnızca oluklara bağlı olduğu anlamına gelmektedir. Günümüzde, sırt için özel olarak tasarlanan kauçuk bileşikler tutuşun büyük bir kısmını sağlar. Ve modern çivisiz kış lastiğinin üretiminde yüzü aşkın hammadde kullanılırken, Kelirengas bunların yalnızca üçte birini kullanmıştır.

– Hakkapeliitta R2'nin kauçuk bileşiğine çok küçük, kristale benzeyen parçacıklar eklenmiştir. Morri, bu durumu "Buzlu yollarda dahili çivi olarak faaliyet gösteriyorlar," diye açıklıyor.

Günümüzde, çivisiz kış lastikleri hem doğal hem sentetik kauçuk kullanır. Doğal kauçuk geniş bir sıcaklık aralığı boyunca dengeli şekilde işler, sırt bileşiğinin esnek kalmasını ve iyi tutuşun korunmasını sağlar. Lastikteki karbon siyahının oranı silika ile değiştirilmiştir, bu da yakıt tasarrufunu ve lastiğin ıslak tutuşunu önemli derecede iyileştirmektedir.

Yüz milimetre daha geniş

Modern sürücüler, kış lastiklerinde, Kelirengas kullanıcılarının hayal bile edemediği, lastiğin direksiyon hissi gibi şeylere değer verir. Bu, lastiğin boyutu için de geçerlidir. Kamyonlar için tasarlanan Kelirengas yalnızca 190 milimetrelik genişliğe sahipti, oysa modern çivisiz Nokian Hakkapeliitta R2, 290 milimetreye kadar genişliğe sahip binek otomobiller için uygundur.

– Genişlik sürüş konforunu büyük oranda iyileştirir. Kelirengas'ın çapraz kuşaklı yapısının radyal yapıyla değiştirildiği gerçeği de lastiğin kullanımında büyük bir ilerlemeye işaret etmektedir.

Ayrıca modern otomobiller, bir lastikte bütünüyle farklı özellikleri gerektirmektedir. Lastik tasarlarken, modern çekiş kontrolü ve denge kontrol sistemleriyle de iyi çalıştığından emin olmanız gerekmektedir.

Trafik artık Kelirengas çağındakinden çok daha güvenlidir. Kelirengas kullanıcısı yalnızca sürüş hissini ve görüşünü kullanarak durumu ve yol tutuşunu algılamaya çalışırken, modern otomobiller, sürücüyü, kaygan yol bölümlerinin ve sürüşü etkileyen diğer faktörlerin öncesinde uyarabilen ekipmanlara sahiptir.

– Kelirengas günlerinden beri değişmeyen tek şey hava şartlarıdır. Morri, kış lastiklerinin zorlu ve değişken kuzey koşullarında hala kullanıldığını belirtmektedir.