FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube

Kış lastiğinin icadından beri 80'i aşkın yıl:

Nokian Kelirengas karlı havada güvenli virajlarda ustalaştı

Dünyanın ilk kış lastiği ve Nokian Hakkapeliitta'nın öncülü, daha sonra Nokian Tyres haline gelen Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö şirketinin 1934 yılında piyasaya sürdüğü Kelirengas'tı (“Hava Durumu Lastiği”). Bu yıl, ilk kış lastiğinin inovasyonundan bu yana 80 yıl geçmiş oldu.

1930'larda, kış yolları nadiren kullanılıyordu ve dardı ve sabanlar yaygın olarak kullanılmıyordu. Kış trafiğinin zorluklarını çözmek için, Nokia lastik departmanından mühendisler her gün sürücülerle iletişime geçti. Gummitehdas Satış Müdürü Erik Sundqvist lastiğin gelişiminde temel bir figür oldu; bir lastik perakendecisi olan August Kelhu ile birlikte müşterilerinin isteklerini dikkatlice dinledi ve yakın şekilde çalıştı.

Kaba sırtlı derin karların ustası Kelirengas, otobüslerle birlikte trafiğin çoğunu oluşturan kamyonlar için geliştirildi. İlk Kelirengas setleri 7,50–20 boyunda üretildi. Kelirengas temelde şartlar yumuşak ve karlı olduğunda aracı yolda tutmak için tasarlanmıştı. Enine oluklar karı bir dişli çark gibi tuttuğundan, güçlü sırt tasarımı Kelirengas'ı bir kış lastiği haline getirdi. Bu, zahmetli kar lastiklerine olan ihtiyacı ortadan kaldırdı. Sırt deseni gevşekti ve sürüş esnasında kendini temizleyebiliyordu, bu da tutuşu iyileştirmişti.

Tüm lastik konsepti, mükemmel çekişli sırt desenini temel almıştı. Yaklaşık yirmi yıl boyunca benzer şekilde kalınca, Kelirengas'ın sırt deseninin başarılı olduğu kanıtlandı. Reklamda denildiği gibi, “fren yapmak daha etkili oldu ve köşelerde ve virajlarda yana kaymalar tamamen ortadan kalktı”. 1934 için fiyat listesinde on lastik modeli vardı ve her yıl yaklaşık 110 lastik üretilmekteydi.

 

Nokian Hakkapeliitta – Karlı Yol Şampiyonu

Karlı yollar artan sayıda binek otomobil kullanıcısını çekti. Lastik fabrikasındaki mühendisler 1936'daki kaygan kış yolları için kendi çözümlerini üretti. Bu yeniliğe Snow-Hakkapeliitta adı verildi.
Binek otomobiller için tasarlanmış bir kış lastiği olarak, enine aralıklı bir sırt ve çeşitli tutuş kenarlarıyla donatılmıştı. Sırt deseni tamamen yeni bir tasarımdı, çünkü oluklar bütünüyle enineydi ve yumuşak karda ve çamurda dişe benzeyen bir tutuş ve teması sağladı.

Sırt desenindeki, buzlu oluklarda kaymayı önleyen emme kupaları, Hakkapeliitta'ların tipik özelliklerinden biriydi. Karlı yol şampiyonu doğdu.

Monte Carlo'da uluslararası onay

1950'de, artan trafik yüzünden sabanlar daha da sık kullanıldığından ve bunlar yol yüzeylerini pürüzsüz ve buzlu hale getirdiğinden, kış lastiklerinin daha fazla özelliğe ihtiyacı oldu. Lastiklerin tutuşunun nasıl daha iyi hale getirilebileceğine ilişkin birkaç tavsiye verildi; bunlar arasında metal manşonlu kauçuk astarlar ve seramik parçaları içeren sırt bileşikleri bulunmaktaydı. Perçinli lastikler ve farklı yay ve sivri uçlu lastikler gibi, çeşitli farklı türde metalik sürgülü tapalar teklif edildi.

Sonunda, gücünü ve dayanıklılığını sert metal bir uçtan alan Kometa çivisi, çığır açan ürün oldu. Aynı teknoloji hala bugün çivili lastiklerde kullanılmaktadır. Bu benzersiz bir kombinasyon oluşturdu: Hakkapeliitta kış lastikleri, Kometa çivileri ve çivili lastik patenti, kauçuk teknisyeni Veikko Ryhönen'e aitti. Çivi kullanımı için özel olarak tasarlanan ilk kış lastiği, 1961'deki Kometa-Hakkapeliitta'ydı. Bu, kış yolları için bir çözüm olmuştu: lastiğin kendisi yumuşak yüzeyleri kavrarken, çivi buzu tutuyordu.

Çivili kış lastikleri, Monte Carlo Rallisi'nde öne çıkan kazananların tümü Hakkapeliitta çivili lastiklerini kullandığında, 1963'te sürücülerin kolektif bilinçaltına nihai bir giriş yaptı. Finlandiyalı kış lastiği uzmanlığının zirvesi, 1965–1967'de Monte Carlo'da, Timo Mäkinen, Pauli Toivonen ve Rauno Aaltonen peş peşe yıllarda efsanevi kış rallisini kazandığı zaman yaşandı.

Mart 2013'te, Nokian Tyres test pilotu Janne Laitinen'in Bothnia Körfezi'nde buz üstünde ulaştığı 335,713 km/saat (208,602 mil/saat) ile kış lastiğinin mucidi inanılmaz bir dünya rekoru olan buz üstündeki en hızlı otomobil rekorunu elde etti. Yeni bir numaralı ürün Nokian Hakkapeliitta 8 çivili kış lastiği, daha önce hiç olmadığı kadar tutuş ve hız sağladı.