Buz üstündeki en hızlı otomobil

Nokian Hakkapeliitta 8 doğayla mücadele içerisinde

Nokian Tyres'tan yeni Hakkapeliitta 8 buz üstündeki kudretini Bothnian Bay'de, acımasızlığından asla taviz vermeyen bir Kuzey kışında kanıtladığında, binlerce saatlik ürün geliştirme çabasını zaten ardında bırakmıştı. Ama bu, 335,713 km/sa (208,602 mil/sa) ile otomobille buz üstünde sürüş dalında yeni rekoru kırmadan önce, buz, kar ve rüzgara karşı girişilen yüzlerce saatlik profesyonel çalışmaya ve fedakarlığa mal oldu.

Dünya rekoru denemesi başlamaya hazırdı ve buzlu Bothnian Bay, Bothnia Körfezinin tabanında kendi bildiğini okuyor gibi görünüyordu. Nokian Tyres test ekibi bile bunu değiştiremezdi. Yer, otomobil ve pilot bundan iki yıl önce de aynıydı. Ama bu kez, işin içine Nokian Tyres'ın yeni yüksek teknolojili ürünü Nokian Hakkapeliitta 8 de girdi.

Güney rüzgarı alttan buzu bastırıyor, sıcaklık sıfırın altında on dereceye yakın olmasına rağmen, küçük boşluklardan tuzlu su fışkırıyordu.

İşte bunun için, uç koşullar için buradayız. Doğanın işleyişini değiştiremeyiz. Lakin bunlar, bir lastik testi için ideal koşullardır. Yeni bir hız rekoru denemesinde Nokian Tyres'ın amiral gemisi ürünü Nokian Hakkapeliitta 8 çivili lastiğe (255/35R20 97 T XL) yardımcı olmak için burada olan Nokian Tyres Teknik Müşteri Hizmetleri Yöneticisi Matti Morri, "Lastiği uç limitlerine ve hızlarına çıkardığımızda, karakteristiği hakkında pek çok yeni bilgi toplayabiliriz" diyor.

Yüksek teknolojiyle gelen rekorlar

Oulu şehri yakınındaki Bothnian Bay buzu üstünde doğa yüksek teknolojiyle buluşuyor. Dondurucu buz, rüzgar ve kar yağışı, yaklaşık 1000 beygir güce sahip sıcak kanlı Audi RS6'yı ve Nokian Tyres'ın serin kanlı ve kendinden emin test pilotu Janne Laitinen'i selamlıyor.

25 yılı aşkın süredir bir lastik test profesyoneli olarak görev yapan Nokian Tyres ve Laitinen aynı zamanda, otomobille buz üstünde ulaşılan en yüksek hız (331,61 km/sa - 206,05 mil/sa) dalında daha önceki Guinness Dünya Rekorlarını ve elektrikli otomobille buz üstünde ulaşılan en yüksek hız rekorunu da (252,06 km/sa - 156,62 mil/sa) elinde bulunduruyor.

Kaptan Laitinen, Audi'nin dümenine geçiyor ve yolcusu da dizinde bilgisayarıyla, Oulu Uygulamalı Bilimler Üniversitesi'nden Otomotiv Laboratuvarı Teknisyeni Arto Lehtonen. Bu test sürüşündeki görevi, otomobile takılan farklı probları kontrol ederek otomobilin çalışmasını izlemek. Gerçek dünya rekoru denemesinde ise otomobil, yalnızca "Buz Adam" Janne Laitinen'in idaresinde olacak.

Bu otomobil, bize otomobilin gerçek hız bilgilerini saniyede 20 kez bildiren bir GPS ile donatıldı. Üst düzey otomobil testleri konusunda yıllara uzanan deneyimiyle laboratuvar teknisyeni Lehtonen, "Her tekerlekte, kayma miktarını hesaplamamıza olanak tanıyan bir hız sensörü var" diyor.

Uç limitlerde yola tutunma

Otomobilin hızı 300 km/sa ve üzerine çıktığında, hassas yol tutuş, hızlı direksiyon tepkisi ve yola tutunma en üst seviyede önem arz eden başlıklardır. Hem boyuna hem de yanal yola tutunma kabiliyeti önemlidir ama aynı zamanda, bu ikisinin iyi dengelenmesi de gerekir. Bu hızlarda, motor gücü daha az önem arz eder. Ta en başından beri Hakkapeliitta 8'in ürün geliştirme sürecinde yer alan Laitinen açısından bu çok açık.

'Laitinen kaskını bıraktığı sırada, "Hakkapeliitta 8 ile amaçladığımız, diğer lastiklerden çok daha iyi stabilite ve daha gelişmiş bir yola tutunma sağlamak. Bu lastik aynı zamanda, kaplamasız yollarda da olağanüstü" diyor.

Nokian Tyres'ın test otomobili, süspansiyonu modifiye edilmiş ve egzoz sistemi ile motor yönetim sistemi modifiye edilerek motor performansı artırılmış edilmiş bir Audi RS6.
 
Hakkapeliitta'nın çivileri bu muazzam gücün buza basmasını sağlıyor. Audi'nin gösterge tablosunda yüzde beşlik aralıklarla lastiklerin yola tutunmasını gösteren sekiz LED bulunuyor. Yola tutunmak mümkün ama ortam henüz bir rekora hazır değil; doğru anı beklememiz gerekiyor.

Her şey hissetmekle ilgili

Önceki rekor denemesinin üstünden birkaç hafta geçti. Deniz kenarında kurulan pit stopta en az ilkbahar buzunun altında yüzen bir balığınki kadar bir telaş var. Herkesin ve her şeyin bir amacı var; lastiklerin de öyle! Lastikler kendini göstermek zorunda ve 300 km/sa ve üzerindeki hızlarda bu, dik bir buzulun tepesine tırmanmaya eşdeğer bir hadise.

Laboratuvar teknisyeni Lehtonen sabahki testlerden elde edilen verileri bilgisayarında analiz etmekle meşgul. Şu aşamada en önemli şey, yola tutunmak.

12 kilometre uzunluğa ve 18 metre genişliğe sahip düz bir yol olan buz pisti, rekor denemesi için nihayet uygun durumda. Sıcaklık sıfırın altında yaklaşık 16 derece ve rüzgarın öfkesi de yatışmışa benziyor.

'Teknik Müşteri Hizmetleri Yöneticisi Morri, "Deniz buzunun bir masanın yüzeyi gibi olduğunu zannedebilirsiniz ama esasında, üstünde tümsekler vardır ve günden güne hareket etme eğilimindedir" diyor.

Gazı kökle

Laitinen buzun yüzeyine doğru Audi'nin gazını köklerken rüzgarın hızı yalnızca 1 m/sn. Lastikler buza tutunarak otomobili hem rüzgar yönünde hem de rüzgarın aksi yönde 330 km/sa (205 mil/sa) ortalama hıza çıkarırken kıyıdan tek görebildiğimiz şey bir kar bulutu.

Akşama az kalmış ve yan rüzgar artıyor ama Buz Adam Laitinen birkaç deneme daha yapmak istiyor. Kilometre göstergesi muazzam 340 km/sa (211 mil/sa) limitine yaklaşıyor.

Mavi Audi düz buz pistindeki fotoselin önünden uçarak geçerken tıpkı iniş yapan bir uçak gibi gürüldüyor. İki yönlü telsizden ses geliyor.

- Hızımız neydi?

- 336,511 km/sa (209,098 mil/sa) yaptık ve iki turun ortalaması 335,713 km/sa (208,602 mil/sa).

- Bu yeni bir dünya rekoru! Bu test, yönetmeliklere uygun olarak gerçekleştirildi. Rekor denemesinin resmi süpervizörü olarak görev yapan ralli efsanesi Simo R. Lampinen, "şimdi bazı ek doğrulamalar yapacağız" diye işaret ediyor.

Buza dair öngörüler yerini eğlenceli anlık görüntülere bırakıyor. Test pilotu Laitinen, 335,713 km/sa (208,602 mil/sa) ile yeni bir dünya rekoru kaydettiklerini duyduğuna seviniyor.

- Hiç kolay olmadı. Önemli olan, tüm gücü lastiklerle buza iletebilmekti. Tümsekler yola tutunmayı bir nebze bozmuş olsa da bunu başardık. Aslında, hızı biraz daha artırmak mümkündü ama buz bugün çok hareketliydi.