FacebookInstagramLinkedInmenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube

Nokian Tyres, otomobille iki tekerlek üstünde ulaşılan en yüksek hız dalında dünya rekoru denemesine sponsor oldu

Otomobille iki tekerlek üstünde ulaşılan en yüksek hız dalında dünya rekoru 186,269 km/sa (115,759 mil/sa) ile Ağustos ayının sonunda Finlandiya'da kırıldı. Bu muazzam dünya rekoru; Nokian Tyres'ın ürün geliştirme ekibi, Vianor'un uzman pit ekibi ve ünlü dublör Vesa Kivimaki'nin güçlerini birleştirmesiyle kırıldı.

Hava güneşliydi ve pırıl pırıl bir Ağustos gökyüzü bizi bekliyordu. İple çektiğimiz gün gelmişti: Finlandiya'nın en iyi dublörlerinden biri olan Vesa Kivimaki, otomobille iki tekerlek üstünde ulaşılan en yüksek hız dalında yeni bir dünya rekoru kırmak üzereydi.

Önceki rekor, bundan 19 yıl önce, İsveçli Göran Eliason'un otomobille iki tekerlek üstünde ulaştığı 181,25 km/sa (112,62 mil/sa) ile 1997 yılında kırılmıştı.

Kivimaki bu rekor denemesini uzun zamandan beri düşünüyordu ve bu konuda kendini geliştirmeye yıllarını vermişti.
Kivimaki, "Otomobille iki tekerlek üstünde sürüş konusunda 15 yıllık somut bir deneyime sahibim. Daha önce, otomobille iki tekerlek üstünde ulaşılan en yüksek hız rekorunu kırmak için iki denemem olmuştu, ancak bu denemelerim başarıya ulaşmamıştı" diye ifade ediyor.

Ama çok geçmeden, rekor kırmak için olağanüstü dayanıklı lastiklere ek olarak, otomobilin ve lastiklerin ayarlarını ve muhtemel onarımlarını çok çabuk gerçekleştirebilecek bir ekibe ihtiyacı olduğunu anlamıştı.
Kivimaki, "İşte bu yüzden, iş birliği yapmak üzere 2015 yılının sonlarında Nokian Tyres ve Vianor ile iletişime geçtim" diyor.

Nokian Tyres ve Vianor, Kivimaki ile birlikte çalışmaktan çok mutlu olmuş.
Kivimaki, "Ciddiye alınmış olmak çok hoşuma gitti.

Hava tahminlerini izledik, mükemmel koşulları yakalamayı bekledik

Bu muhteşem üçlü bir araya geldiğinde, rekor denemesinde bulunmak için gereken şey, ideal hava koşullarının oluşmasıydı. Hiç yağmur olmaması ve yolun kuru olması gerekiyordu. Bir damla bile yağmur düşse hemen ardından, havanın pırıl pırıl olması gerekir. Ama bu, Finlandiya için pek de aşikâr olmayan bir durumdur. Parkurun son derece kuru ve düz olması gerekir.

Sonunda, rekor denemesinin tüm taraflarının, fırsat kendisini gösterir göstermez harekete geçmeye hazır olacağı bir haftada mutabık olundu. Hava durumunu takip etme çabalarına Seinajoki Havalimanı personeli de katılmıştı. Artık tüm ihtiyaçları, doğru günü yakalamaktı.

Ve nihayet o an, 31 Ağustos 2016 Çarşamba günü gelmişti.

Dayanıklılık söz konusu olduğunda

İdeal hava koşulları ve yetenekli bir pilota ek olarak, en yüksek hızlara ulaşma konusunda lastiklere de çok büyük iş düşer. Özellikle de yolla teması sağlayan tek şey iki avuç içi büyüklüğündeki yüzeyler olduğunda, dayanıklılık çok önemlidir.
Kivimaki, "Otomobille iki tekerlek üstünde giderken, yüksek kaliteli bir lastikle saatte 150 kilometre hıza bir anda kolayca ulaşabilirsiniz. Öte yandan, bu hızın üstüne çıkmak ve onu sürdürmek için sadece otomobil ve lastiklerden daha fazlası gerekir. Lastik yanağı aşınması, dünya rekoru olarak kaydedilen, saatte 180 - 190 kilometre hızlarda giderken tamamen farklı bir seviyede gerçekleşir" diye ifade ediyor.

" Lastik yanağı aşınması, dünya rekoru olarak kaydedilen, saatte 180 - 190 kilometre hızlarda giderken tamamen farklı bir seviyede gerçekleşir" diye ifade ediyor."
Vesa Kivimäki, Dublör

Nokian Tyres Teknik Müşteri Hizmetleri Yöneticisi Matti Morri, "Rekoru kırmak için, araç mümkün olabildiğince dayanıklı, özel lastiklere ihtiyaç duyuyordu. Nokian Tyres, Aramid Yanak teknolojisiyle bir araya getirilmiş özel bir yapı kullanarak bu sorunu çözdü. Aramid Yanak teknolojisinin ardındaki sır, aynı zamanda havacılık sanayinde ve savunma sanayilerinde kullanılan olağanüstü güçlü aramid lifidir. Bu lastikler, yanak yapılarının aşınmaya ve yarılmalara karşı olağanüstü dirençli oluşu sayesinde, şaşırtıcı durumlara karşı olağanüstü güvenlik ve koruma sunuyor.
Morri, "Bu dünya rekoru denemesi için gereken tutku ve yaratıcı çılgınlık aynı zamanda, Nokian Tyres'ın ürün geliştirme felsefesini de tanımlamaktadır. Yeni şeyler denemeye ve limitlerimizi test etmeye ihtiyaç duyarız. Lastik yapılarının uç limitlerde nasıl performans ortaya koyduğunu anlamak, daha güvenli ve daha dayanıklı lastikler geliştirmemize olanak tanıyor. Bu, aynı zamanda, trafikteki sürücülere de fayda sağlıyor" diyor.

Performansı artırılmış araç ve uzman pit ekibi

Kivimaki'nin rekor denemesinde kullandığı otomobil, iki tekerlek üstünde sürüşü mümkün kılmak ve güvenliği sağlamak için modifiye edilmiş, 2012 model bir BMW 330'du. Bu otomobilin diferansiyeli, iki tekerlek üstünde sürüş için kaynaklanarak kilitlenmiş ve amortisörleri, helezonları ve helezon ayarları modifiye edilmişti. Otomobilin gücü 400 beygire çıkartılmıştı ve yangın tehlikesini en aza indirmek amacıyla iç döşemesi sökülmüştü. Pilotun güvenliği için bir yarış koltuğu, özel emniyet kemerleri ve bir takla kafesi monte edilmişti. Bir kaza durumunda dizel yakıtın tutuşma ihtimali benzine göre daha düşük olduğu için, yangın güvenliği açısından dizel yakıt kullanıldı.

"Otomobille yüzlerce takla atabilir ve sadece birkaç sıyrıkla kurtulabilirdim" diyor."
Vesa Kivimäki, Dublör

Otomobille yüzlerce takla atabilir ve sadece birkaç sıyrıkla kurtulabilirdim" diyor.

Antrenman sırasında, pilotun tekerleğin neler yapabileceğinin farkına varmasını sağlamak için, hız aşamalı olarak artırıldı. Buradaki amaç, güvenliği sağlamaktı.
Kivimaki, "Bu amaç uğruna, arka arkaya çok sayıda geçiş yaparak 120 km/sa ve 170 km/sa hızlarda lastik patlattım. Bir lastiğin dayanıklılığını tespit etmenin en iyi yolu, onu patlatmaktır ve Nokian Tyres bunu kabul etti" diye çıtlatıyor.

Özelleştirilmiş otomobile ve lastiklere ek olarak, yeni dünya rekoru, rekortmen otomobilin ve lastiklerinin icabına bakan Vianor'un uzman pit ekibi sayesinde mümkün oldu.
Kivimaki, "Bir saat içerisinde iki deneme yapmak zorunda olmamız dolayısıyla, Vianor'un yetenekli personeli olmadan bu dünya rekoru ancak bir hayal olabilirdi. Geçişler arasında lastikleri hızlıca değiştirebilmiş olmamız ve lastiklerin durumu hakkında kesintisiz bilgilendirilmem muazzam önemliydi" diye övgüyle bahsediyor.

"Bir saat içerisinde iki deneme yapmak zorunda olmamız dolayısıyla, Vianor'un yetenekli personeli olmadan bu dünya rekoru ancak bir hayal olabilirdi."
Vesa Kivimäki, Dublör

Vianor'un çalışanları ve mobil pit stop ekipmanları; lastikleri jantlara takıp onları yalnızca birkaç dakika içerisinde balanslamayı ve nitrojenle doldurmayı mümkün kıldı. Bu sahne, adeta bir Formula 1 pit stopunu andırıyordu.
Bir dublör oluşuna atıfta bulunan Kivimaki, gülerek "Bir kereliğine de olsa direksiyona geçip doğru düzgün araba kullanmayı başarabildim" diyor.

Ama bu rekor, onun iştahından hiçbir şey eksiltmemiş.
Kivimaki, "Hedefim, otomobille iki teker üstünde 200 km/sa (124 mil/sa) hızla rekor kırmak" diyor.

Ne, nerede, ne zaman?

Otomobille iki tekerlek üstünde ulaşılan en yüksek hız dalında dünya rekoru, 31 Ağustos 2016'da Seinajoki Havalimanı'nın pistinde kırıldı. Rekor denemesi, 2 kilometre uzunluğa ve 50 metre genişliğe sahip bir pistte her iki yönde gerçekleşti. Ortalama hız ölçümünde dikkate alınan mesafe 100 metreydi. Ortalama hız, ilk denemede 190,074 km/sa (118,107 mil/sa) ve ikinci denemede 182,463 km/sa (113,377 mil/sa) olarak kaydedildi. Otomobille iki tekerlek üstünde ulaşılan en yüksek hız dalında yeni dünya rekoru, bu iki sonucun ortalaması olan 186,269 km/sa (115,759 mil/sa).

Dublör Vesa Kivimaki, yeni dünya rekorunu kırdı. Otomobilde Nokian Tyres Aramid Yanak teknolojisine sahip lastikler kullanıldı. Vianor'un pit ekibi, dünya rekoru denemesinin gerçekleştiği gün otomobilin ve lastiklerin bakımını üstlendi.

Guinness Dünya Rekorları (Guinness World Records) organizasyonu, otomobille iki tekerlek üstünde ulaşılan en yüksek hız dalında dünya rekoruna ilişkin özel kurallar belirlemiştir. Otomobilin, rekor denemesi için üretilmiş bir prototip değil, seri üretim olması gerekir. Otomobil, her iki yöne doğru gerçekleşen hız denemesi için tanınan bir saatlik süre içerisinde, başlangıç noktasından itibaren yüz metre aralıklarla yerleştirilmiş hız ölçüm noktalarından geçmek zorundadır. Dünya rekoru denemesinin başarılı olup olmadığı, bu iki ölçümün ortalamasının alınmasıyla tespit edilir.