Ivalo Test Merkezi “White Hell”

"White Hell" olarak tabir edilen Ivalo Test Merkezi, dünyanın en kuzeyindeki lastik üreticisi Nokian Tyres'ın kış lastiklerini kar, buz ve sulu karda acımasızca test ettiği yer. Deneyimli test pilotları en iyi lastikleri iyilerden ayırmak için, lastiklerin performansını amansız testlerde limitlerine kadar zorlayarak test ediyor. Lastikler dünyanın en zorlu koşulları altında çalışıyorsa, emin olun her yerde güvenilir bir şekilde iş görür.

Videoyu izle

Nokian Tyres kış lastiklerini dünyanın her yerinde test ediyor ama kış lastiklerinin asıl evi Kuzey Kutup Dairesinin kuzeyindeki Finlandiya'nın Ivalo bölgesinde bulunuyor. Dünyanın en kuzeyindeki lastik üreticisi, Ivalo Test Merkezini 1980'lerin ortalarında inşa etmiş. 700 hektardan fazla alanı kaplayan test merkezi, son derece uç koşullarda inşa edilmiş dünyanın en büyük ve en kapsamlı kış testi ortamı olarak, kazanılması zor bu şöhreti çoktan hak etmiş.

Kış lastiği teknolojisinin öncüsü olan Nokian Tyres, Ar-Ge harcamalarının yarısından fazlasını ürün testlerine yapıyor. Beyaz Cehennem bir numaralı test ortamı.

Nokian Tyres Test Merkezi Yöneticisi Matti Suuripaa, "Zorlu, sert ve değişken koşullarda sorunsuz bir şekilde çalışması için, yeni bir lastiği gerçek ortam koşullarında test ediyoruz. Buz ve kar üstünde gerçekleştirilen gerçek ortam testleri, Ar-Ge çalışmasının temel kısmını oluşturur, çünkü bir lastiğin özelliklerini sadece bilgisayarda modelleyerek optimize edemezsiniz" diye açıklıyor.

" Buz ve kar üstünde gerçekleştirilen gerçek ortam testleri, Ar-Ge çalışmasının temel kısmını oluşturur, çünkü bir lastiğin özelliklerini sadece bilgisayarda modelleyerek optimize edemezsiniz."
Matti Suuripää, Nokian Tyres Test Merkezi Yöneticisi

Yeni bir lastik geliştirmek iki ila dört yıl süren uzun bir süreç. Bu konuda verilen en önemli sınavlardan biri de ortada yalnızca en iyi performansı sergileyen, özgün kış koşullarına özel olarak tasarlanmış lastik kalıncaya dek daha fazla Ar-Ge çabası gerektiren uygulamalı testlerdir.

Kış lastikleri, kuzeyin buzlu koşullarında veya Orta Avrupa'nın ılık kışında kullanılmalarına bağlı olarak farklı özelliklere gereksinim duyar.

Suuripaa, "Amansız testlerin ve yola tutunma limitlerine kafa tutmanın amacı, daha iyi ve güvenilir kış lastikleri ortaya çıkarmak. Lastiklerin güvenliğini garanti edebilmek, sürücülere karlı yollarda bile gönül rahatlığı veriyor. Lastikler Ivalo'da dünyanın en zorlu koşullarında test ediliyorsa, emin olun dünyanın her yerinde iyi performans sergiler" diye ekliyor.

"Amansız testlerin ve yola tutunma limitlerine kafa tutmanın amacı, daha iyi ve güvenilir kış lastikleri ortaya çıkarmak. Lastiklerin güvenliğini garanti edebilmek, sürücülere karlı yollarda bile gönül rahatlığı veriyor. "
Matti Suuripää, Nokian Tyres Teknik Müşteri Hizmetleri Yöneticisi

Dondurucu sıcaklıklarda ve kutup gecelerinde geçen altı aylık test süreci

White Hell Kasım'dan Mayıs'a kadar çok hareketli bir yer oluyor. Bu süreçte, Ivalo'da yılın 200 günden uzun bir zamanı dondurucu sıcaklıklar altında geçiyor. Bu süre içerisinde 40.000 kilometreden uzun mesafe kat ederek 20.000'den fazla lastik test ediyoruz. Son derece deneyimli Ar-Ge ve test ekiplerimiz ile test pilotlarımız lastikleri gece gündüz demeden test ediyor.

Bu lastikler, olabildiğince tutarlı bir şekilde, farklı buz ve kar pistlerinde test ediliyor. Testler, en üst seviye profesyonel yetkinlik, hassasiyet ve binlerce tekrar gerektiriyor. Premium ürünleriyle tanınan Nokian Tyres'ın Ivalo'da uzunluğu yüz kilometreden fazla, sürekli bakımı yapılan test pistleri var.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Suuripaa, "Pratikte, bir pistin daima aynı kar kalınlığında olmasını sağlıyoruz ve ihtiyaç duyulduğu ölçüde buzu kabartarak ve fırçalayarak buzun temiz kalmasını sağlıyoruz" diye açıklıyor.

White Hell her zaman beyaz değil, çünkü kışın ortasında basan kutup gecelerinin karanlığı, geliştirme çalışmalarına kendi zorluklarını getiriyor. Ardından ilkbaharla gelen soğuk geceler ve güneşli günler koşullarda değişiklikleri de beraberinde getiriyor; test pistlerinde bir günde 40 Santigrat dereceyi bulan sıcaklık değişimleri meydana gelebiliyor.

Baharın başlarında beliren bu zorlukların bir diğeri de güneş ışığı. En kötüsü, gündüz sıcaklığını öylesine yükseltiyor ki, oluşan bu sıcaklık değişimi nedeniyle bu testleri gerçekleştirmek imkansız hale geliyor. O zaman, güneş batana kadar bekleyip testleri gece gerçekleştiriyoruz.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Dikkatlice gerçekleştirilen testlerin yanı sıra bu merkez, her türlü koşulda tutarlı ve doğru testler gerçekleştirmeye imkan veren, 700 metre uzunluğunda bir buz odasına da sahip.

Ivalo Testing Center “White Hell”


İnsanın yerini teknoloji alamaz

Değişik testlerde en önemlisi, kış koşullarında sürüşün uç noktalarını simüle etmek. Beyaz Cehennem şu anda 30'un üzerinde farklı test pistini barındırıyor. Hızlanma ve frenleme sırasında veya virajlarda ve tepelerde lastiğin performansını ve farklı buz, kar ve sulu kar yüzeylerde lastiğin yola tutunmasını test ediyorlar. Testlerde en son teknolojilerden yararlanıyoruz.

Nokian Tyres Test Yöneticisi Petri Peltoniemi, "Mümkün olan en iyi test ekipmanlarına sahip olabilmek için, ekipmanlarımızı sürekli geliştiriyoruz. Mesela, sıcaklığın ve bağıl nemin gerçek zamanlı olarak takip edilmesi işimizi daha kolay ve daha hızlı hale getiriyor" diyor.

Kuruluşun Laponya'da gerçekleştirdiği yoğun ürün testleri dolayısıyla, uç koşullar söz konusu olduğunda Nokian Tyres dünyanın önde gelen uzmanlarından biri olarak değerlendiriliyor. İşimizin kilit unsuru deneyimli pilotlar ama aynı zamanda, bazı test sürüşleri için teknolojiden de yararlanıyoruz. Örneğin, çok sayıda hassas tekrar gerçekleştirmeniz gerektiğinde robotik otomobiller çok faydalı oluyor. Yine de test pilotlarımızla karşılaştırıldıklarında bu robotların görevi ancak desteklemekten ibaret oluyor.

Peltoniemi, "Hiçbir makine veya ekipman, gerçek insanın ve insan deneyiminin yerine geçemez. İyi bir test pilotu olmak yıllar alır ve en kıymetli bilgileri bize ancak pilotlarımız sağlayabilir. Kendi test pilotlarımızla tüm sonuçların tek tek üzerinden geçiyoruz" diye ekliyor.

Devamını okuyun:
En üst seviye uzmanlık ve en son teknolojik bilgi birikimi

Ivalo Test Merkezi kapalı bir kutu

  • Nokian Tyres'ın Beyaz Cehennemi dünyanın en büyük kış lastiği test merkezidir. Bu alan 1,129 futbol sahası veya 700 beyzbol sahası büyüklüğündedir.
  • Lastiklerimizi Finlandiya Laponya'sındaki 30'dan fazla test pistinde, benzersiz koşullar altında günün 24 saati test ediyoruz.
  • Ivalo'da yılın 200'den fazla gününün dondurucu sıcaklıklarda geçiyor oluşu, her yıl, test edilen lastikler için sert koşulların oluşmasını sağlıyor.
  • Sezon boyunca 20.000'den fazla kış lastiği test merkezimizde test ediliyor.
  • Test edilen lastiklerle 40.000 kilometreden fazla yol kat ediyoruz.
  • Pilotlarımız Ivalo'da her türlü hava koşulu altında her yıl 180 günden daha uzun süreyle lastik testleri gerçekleştiriyor.
  • Yaklaşık 700 metre uzunluğundaki buz odası her türlü koşulda tutarlı testlere olanak tanıyor.